Tule mukaan juhlistamaan kymmenvuotiasta Mobiilikesäkoulua!

Tämä vuosi on kahden tärkeän opetusteknologiatapahtuman synttärijuhlavuosi. ITK täyttää 30 vuotta ja sen vanavedessä ihana Mobiilikesäkoulu 10 vuotta. Jos et ole koskaan tai pitkään aikaan käynyt Mobiilikesäkoulussa, on aika korjata asia 6.-7.6.2019! Kun tarkastelee Mobiilikesäkoulun ohjelmia menneiltä vuosilta, painottuvat niissä paikkatiedon hyödyntäminen, luova, yhteisöllinen ja monimediainen tiedon tuottaminen, osaamisen näyttäminen ja jakaminen eri tavoin, oppimisen ohjaaminen sekä sosiaalisen median hyödyntäminen osana opetusta ja oppimista. Eri vuosina on aina tullut jotakin pientä tai isompaa lisää, kuten:

• Paikkatieto, kartat, blogisovellukset
  • Videot, kuvat, piirtäminen
  • QR-koodit, somesovellukset
  • Lisätty todellisuus, virtuaalitodellisuus
  • Robotiikka, ohjelmointi

Kymmenen vuotta sitten osallistujia kehotettiin ottamaan mukaan “kännykkä ja laturi, sekä älypuhelimiin rajaton datapaketti”. Viime vuosina näistä ei ole enää tarvinnut erikseen mainita. Sovellusten lataaminen etukäteen on myös vähentynyt. Tähän on vaikuttanut se, että sovellusten lataaminen on nopeampaa kuin ennen, monet sovellukset ovat selainpohjaisia ja tapahtumassa keskitytään pedagogisten prosessien oppimiseen. Osallistujilla alkaa olla jo hieman näkemystä siitä, mitä teknologiaa ja sovellusta juuri hänen oppilaitoksessaan, luokassaan tai alallaan voisi tiettyihin asioihin käyttää. Trendikkäitä aiheita viimeisen kahden vuoden ajan ovat olleet virtuaalitodellisuus, 360-kuvaus, robotiikka ja ohjelmointi. Näihin on voinut tutustua demolaitteita hyödyntäen.

Mobiilikesäkoulussa tapahtumana on säilynyt rentous ja aito mahdollisuus vuorovaikutukseen keskustellen ja kysellen. Tapahtumaan voi tulla täysin aloittelijana tai jo pitkään teknologioita hyödyntäneenä asiantuntijana. Uusilta osallistujilta on tullut hyvää palautetta vahvasta oppimisen kokemuksesta. Joka vuosi on tullut kiitosta siitä, että pääsee itse kokeilemaan teknologioita pedagogisessa hengessä, ilman luentoja tai myyntipuheita.

Mobiilikesäkoulun 10-vuotisjuhlia vietetään 6.-7.6. Tammelan Mustialassa, ihanissa maalaismaisemissa. Ihmetellään yhdessä oppimista, teknologioita, lehmiä ja kesän tuloa. Pääsethän mukaan!

Teksti: Pauliina Venho, Mobiilioppimisen verkoston puheenjohtaja

4.1.2019